Hei og velkommen til min tomatblogg!

Denne bloggen er om mine erfaringer med tomater. Alt fra sådd, vekst, smak, str, og alt annet relevant tomatstoff. Det er også en beskrivelse av de tomatsortene jeg dyrker/har dyrket. Alle de frøekte sortene blir det høstet frø fra, og jeg er veldig interessert i å bytte tomatfrø med andre. Særlig gamle sorter er interessante. Jeg selger også frøoverskudd, hvis noen er interessert i det



Ønsker du kontakt med meg er mail adr:



epelargon@gmail.com



onsdag 8. august 2012

Csikos botermo

Dette er en heirmoomtomat fra Ungarn, hvor den er svært populær. Tomatsorten er riktbærende, og får vanlig størrelse tomater som er bicolor i rødt med gule/grønne striper.
Cikos betyr striper og botermo betyr god avling på ungarsk, så navnet er svært passende.
Smaken er god, en fin bladning mellom sødme og syre og den passer like godt som ren spisetomat som til f.eks sauser og andre varmebehandlende retter.
Synonymer: Cskos botermo og Esikos botermo
Tomater 2012 025Tomater 2012 037

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar