Hei og velkommen til min tomatblogg!

Denne bloggen er om mine erfaringer med tomater. Alt fra sådd, vekst, smak, str, og alt annet relevant tomatstoff. Det er også en beskrivelse av de tomatsortene jeg dyrker/har dyrket. Alle de frøekte sortene blir det høstet frø fra, og jeg er veldig interessert i å bytte tomatfrø med andre. Særlig gamle sorter er interessante. Jeg selger også frøoverskudd, hvis noen er interessert i det



Ønsker du kontakt med meg er mail adr:



epelargon@gmail.com



torsdag 25. oktober 2012

Tomatåret 2012

Sommeren 2012 har vel stort sett vært preget av vær som ikke tomatene har vært like glad i. Noe som også avlingen har båret preg av. Men med 70 forskjellige tomatsorter, så blir det jo tomater i heimen uansett.

Sesongen startet 5 mars, da ble alle frøene puttet i jorden. Og spirevilligheten er som vanlig enorm. Jeg tror nesten det må være rundt 99%.

I midten av mai kom alle plantene på plass i store potter i drivhuset, og da startet sesongen skikkelig.

På grunn av det dårlige sommerværet har nok noen av bifftomatene har vært uvanlig sene. Men alle har sortene har gitt noen tomater, selv om hos enkelte har det kanskje bare blitt en eller to stk

Den tidligste sorten var Polarbaby, som attpåtil sto ute. Den ga første tomaten i slutten av juni. Flere som har vært tidlige og båret godt har vært, Fruhe liebe, Camp Joy, Cuban yellow grape, Dubrava og Orange banana.(alle disse sto i drivhus)

De mest smaksrike har vært, Anmore treasures, Manitoba, Orange banana, Orange icicle, Sugar lump, Brandywine sudduth`s strain, Rockey, Black Krim, Amana orange, Ivory egg.

Jeg kunne liste opp mange andre også, for de fleste av årets sorter har vært svært gode på smak. Men vinneren er nok fremdeles, Flamme. Det er ennå den beste tomaten jeg har smak noen  gang.

Iår har mye av tomatene blitt brukt til tomatsaus, og undertegnede har mengder av saus lagret i fryser`n. Deilig å ha til vinteren, tomatsaus med smak av sol og sommer. Jeg gleder meg!

Frø har blitt høstet, gjæret og tørket gjennom hele ettersommeren. Og nå er frølisten 2012 klar for nye eiere.

Håper dere kan finne nye sorter dere har lyst til å prøve, og har dere spørsmål om sortene som ikke står i bloggen så er mailadr min fremdeles epelargon@gmail.com

Ha en flott vintersesong alle sammen. Det er en fin tid å planlegge neste års tomatavling .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar