Hei og velkommen til min tomatblogg!

Denne bloggen er om mine erfaringer med tomater. Alt fra sådd, vekst, smak, str, og alt annet relevant tomatstoff. Det er også en beskrivelse av de tomatsortene jeg dyrker/har dyrket. Alle de frøekte sortene blir det høstet frø fra, og jeg er veldig interessert i å bytte tomatfrø med andre. Særlig gamle sorter er interessante. Jeg selger også frøoverskudd, hvis noen er interessert i det



Ønsker du kontakt med meg er mail adr:



epelargon@gmail.com



mandag 12. september 2011

Marianna`s peace.

Dette er en spesiell heirloomtomat som har en helt egen særegen historie.
Disse frøene ble sendt sammen med historikken til en frøsamler i USA.
De fortalte at tomaten hadde vært i familien i mange år.
Marianna`s familie var bønder i Bohemia, Czechoslovakia, og en mai-dag i 1945 kom russerne til skolen som den da 17 år gamle Marianna gikk på. De lastet opp alle skoleelevene på en lastebil for å kjøre de til Sibir.
Under reisen så klarer Marianna og noen andre skolevenner og rømme fra transporten. De rømmer tilbake til den Tjekkiske grensen, og når de krysser grensen blir Marianna skutt i beinet. Hun klarer alikevel å komme seg videre med hjelp av sine klassevenner og tilslutt kommer de til byen Weiden i Bavaria.
Hun mistet all kontakten med foreldre og søsken i 10 år, men etter mye leting så fant hun de igjen ved hjelp av Røde Kors i 1955.
Frøene til tomaten Marianna`s peace var en gave til henne fra hennes far like før han døde. Tomaten hadde da vært dyrket av familien i mange generasjoner. Marianna flyttet til USA i 1957, giftet seg og fikk 4 barn. Hun har fortsatt å dyrke denne tomaten selv.
Marianna`s peace produserer moderat med store, røde bifftomater. Planten blir høy (200 cm), og smaken på tomatene er frisk og god med mye sødme.
Planten er relativt sykdomsfri, og frukten inneholder få frø.
En liten tomatskatt
Tomater  2011 053Tomater  2011 056

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar