Hei og velkommen til min tomatblogg!

Denne bloggen er om mine erfaringer med tomater. Alt fra sådd, vekst, smak, str, og alt annet relevant tomatstoff. Det er også en beskrivelse av de tomatsortene jeg dyrker/har dyrket. Alle de frøekte sortene blir det høstet frø fra, og jeg er veldig interessert i å bytte tomatfrø med andre. Særlig gamle sorter er interessante. Jeg selger også frøoverskudd, hvis noen er interessert i det



Ønsker du kontakt med meg er mail adr:



epelargon@gmail.com



mandag 19. september 2011

Zemplin

Dette er en tomatsort som faktisk står i fare for å forsvinne, ikke veldig vanlig på markedet, og svært sjelden får man kjøpt frø fra sorten.
Det er en plante som opprinnelig kommer fra Zemplinfjellet i Slovakia, planten blir ca 100-120 cm høy, og den produserer moderat med middels store røde tomater med svært få frø.
Smaken er litt tam, og den er litt melen i konsistensen, men en god tomat alikevel.
Sorten kan slite litt med soppsykdommer på bladverket som kan gå over på fruktene, så man må være nøye med å fjerne dårlige blader og frukt.
Jeg har bare prøvet den i drivhus, tror også at den trives best der og ikke på friland. Men man kan evt teste det ut.
Tomater  2011 073Tomater  2011 077Tomater  2011 084

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar