Hei og velkommen til min tomatblogg!

Denne bloggen er om mine erfaringer med tomater. Alt fra sådd, vekst, smak, str, og alt annet relevant tomatstoff. Det er også en beskrivelse av de tomatsortene jeg dyrker/har dyrket. Alle de frøekte sortene blir det høstet frø fra, og jeg er veldig interessert i å bytte tomatfrø med andre. Særlig gamle sorter er interessante. Jeg selger også frøoverskudd, hvis noen er interessert i det



Ønsker du kontakt med meg er mail adr:



epelargon@gmail.com



onsdag 4. september 2013

Ukrainian purple

Plommetomat opprinnelig fra Irma Henkel fra Ukraina .
Dette er en sort som bærer godt av store, vinrøde plommetomater med veldig god og fyldig smak.
Planten blir høy, og er en middels sen type, bør stå i drivhus
Syn: Purple Russian
Indetermiante
DSC_0062DSC_0066

3 kommentarer:

  1. Fint å se noen som dyrker mangfoldet av tomater. Her på Geitmyra matkultursenter for barn forsøker vi å by på de varierte, deilig økologiske tomater som vi dyrker selv. Jeg liker særlig en som heter black cherry. Stor produksjon og god på smak. Hva gjødsler du med?

    SvarSlett
  2. Fint å se noen som dyrker mangfoldet av tomater. Her på Geitmyra matkultursenter for barn forsøker vi å by på de varierte, deilig økologiske tomater som vi dyrker selv. Jeg liker særlig en som heter black cherry. Stor produksjon og god på smak. Hva gjødsler du med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig hilsen, jeg pleier å ta turen innom Geitmyra på Geitmyra dagene, det er vel iår førstkommende søn.
      Jeg gjødsler med hønsegjødsel, kalksaltpeter og økologisk fullgjødsel. Litt aske pleier jeg også å bruke på høsten for å fremme modningen. Jeg har også brukt brenneslevann, med godt hell. Så jeg gjødsler som du skjønner med veldig mye, ingen konkret oppskrift.
      Black cherry er en nydelig tomat. Iår har jeg prøvd en som heter Indigo rose (kommer på bloggen snart) Artig tomat som er blå umoden før den modner og blir lilla/rød. Kanskje det kunne vært en spennende sort for dere?

      Slett